MEASURING AND USING NUMBERS
MENGUKUR DAN MENGGUNAKAN NOMBOR
By
Mohd Hanafiah B Said
1.
Figure 1.1 shows how to measure
the length of a pencil.
(Rajah 1.1 menunjukkan cara mengukur
panajang pensil)
Figure 1.1
(a) Mark
‘X’ in the box provided on Figure 1.1 to show the correct position of the eye
in taking the reading.
(Tandakan
‘ X ‘ dalam petak yang disediakan dalam Rajah 1.1 untuk menunjukkan kedudukan
mata semasa mengambil bacaan) [1
mark]
(b) What
is the length of the pencil ?
( Berapakah panjang pensil itu ? )
( Berapakah panjang pensil itu ? )
____________________________________________________________[1 mark]
(c) A student wants to find the length
of a curve as shown in Figure 1.2.
( Seorang pelajar hendak mengukur panjang garis lengkung dalam Rajah 1.2 )
( Seorang pelajar hendak mengukur panjang garis lengkung dalam Rajah 1.2 )
Figure 1.2
(i ) What would he use to measure the length of the curve
( Apakah yang perlu digunakan oleh pelajar tersebut untuk mengukur garis
lengkung ? )
_____________________________________________________________ [1 mark]
Reading / Bacaan
|
1
|
2
|
3
|
Length / Panjang (cm)
|
12.5
|
12.7
|
12.6
|
(
TABLE 1.3
(ii) Table 1.3 shows the results of the activity. What is the circumference of the beaker
( Jadual 1.3 menunjukkan keputusan
aktiviti. Berapakan ukurlilit bikar ? )
______________________________________________________________[1
mark]
(iii) Why did the student take three
readings ?
( Mengapa pelajar itu mengambil tiga bacaan ? )
( Mengapa pelajar itu mengambil tiga bacaan ? )
______________________________________________________________ [1 mark]
2. Figure
2.1 shows an activity carried out by a student to find the thickness of a
beaker.
( Rajah 2.1 menunjukkan aktiviti yang dijalankan oleh pelajar untuk mengukur ketebalan bikar )
( Rajah 2.1 menunjukkan aktiviti yang dijalankan oleh pelajar untuk mengukur ketebalan bikar )
Figure 2.1
(a)
Name
the measuring tools, P and Q.
( Namakan alat pengukur yang digunakan, P dan Q )
( Namakan alat pengukur yang digunakan, P dan Q )
(i)
P
: ___________________________________________________________
(ii)
Q :_____________________________________________________ [2 marks]
the beaker ?
( Rajah 2.2
menunjukkan bacaan yang diambil oleh P. Berapakan panjang diameter
dalam bikar
itu ? )
(c) Figure 2.3 shows the reading taken by Q. What is the length of the external diameter of the beaker ?
(Rajah 2.3 menunjukkan bacaan yang diambil oleh Q. Berapakah bacaan diameter dalam bag bikar itu ? )
Figure 2.3
______________________________________________________________[1 mark]
(d)
Calculate the thickness of the beaker.
( Kira ketebalan bikar tersebut )
( Kira ketebalan bikar tersebut )
[2 marks]
3.
Figure
3 shows a measuring cylinder.
( Rajah 3 menunjukkan selinder penyukat )
( Rajah 3 menunjukkan selinder penyukat )
Figure 3
(a)
Label
the meniscus on Figure 3.1.
( Labelkan meniscus pada rajah 3.1 ) [1 mark]
( Labelkan meniscus pada rajah 3.1 ) [1 mark]
(b)
Put
a (√) in the correct box on Figure 3.1 to show the correct eye position when
taking a reading.
taking a reading.
(
Tandakan (√) dalam petak pada Rajah 3.1
untuk menunjukkan kedudukan
mata yang betul bila mengambil bacaan ) [1 mark]
mata yang betul bila mengambil bacaan ) [1 mark]
(c)
What
is the volume of water in the measuring cylinder in Figure 3.1 ?
( Berapakah isipadu air dalam
selinder penyukat dalam Rajah 3.1 ? )
_______________________________________________________ [1 mark]
(d)
Figure
3.2 shows how a measuring cylinder is used to find the volume of a stone.
(Rajah 3.2 menunjukkan mengukur isipadu batu menggunakan selinder penyukat )
(Rajah 3.2 menunjukkan mengukur isipadu batu menggunakan selinder penyukat )
(i) Name
the method shown in Figure 3.2 to find the volume of a stone.
(Namakan kaedah yang digunakan dalam rajah 3.2 untuk menentukan isipadu
batu )
batu )
________________________________________________________ [1 mark]
(ii)
Calculate
the volume of the stone.
( Kirakan isipadu batu itu )
( Kirakan isipadu batu itu )
[2 marks]
4. Figure 4.1 shows an object, X. ( Rajah 4.1
menunjukkan objek X )
(a) Based on the given data,
calculate the density of object X.
(
Berdasarkan data yang diberikan,kirakan ketumpatan objek X )
|
[2 marks]
(b) Figure 4.2 shows a beaker containing
a liquid, Y.
( Rajah 4.2 menunjukkan sebuah bikar yang mengandungi cecair Y
)
(i)
On
Figure 4.2, draw the position of X if it is dropped into liquid Y which has a
density of 1.3 g/cm3.
density of 1.3 g/cm3.
(Pada
rajah 4.2,lukiskan kedudukan X jika dijatuhkan ke dalam cecair Y
dengan ketumpatan 1.3 g/cm3. __________________________________________________________[1 mark]
(ii) Explain your answer in (b)(i).
( Terangkan jawapan dalam ( b )( i)
( Terangkan jawapan dalam ( b )( i)
____________________________________________________________[1 mark]
(c)
Which
of the following uses the principle of density? Tick (√) the correct answer in the box
provided.
(yang manakah berikut
menggunakan prinsip ketumpatan. Tandakan (√)
dalam petak yang disediakan )
|
|
|
[1 mark]
5. Figure 5 shows a student climbing up a flight
of stairs.
( Rajah 5 menunjukkan seorang pelajar menaiki tangga )
( Rajah 5 menunjukkan seorang pelajar menaiki tangga )
(a)
Name
the forces acting on the student.
(Namakan daya yang bertindak ke atas pelajar itu )
(Namakan daya yang bertindak ke atas pelajar itu )
(i)
___________________________________________________________
(ii) _____________________________________________________[2
marks]
(b)
Calculate
the work done by the student if his mass is 45 kg.
[Consider that the gravitational force acting on a mass of 1
kg is 10 N]
(Kirakan
kerja yang dilakukan oleh pelajar jika jisimnya ialah 45 kg . )
[Anggaplah daya graviti yang
bertindak ke atas jisim 1 kg ialah 10 N
]
[2 marks]
(c) The
student took 20 seconds to walk up the flight of stairs. State the formula to
calculate power and calculate the power of the student.
(Pelajar itu mengambil masa 20 saat untuk menaiki tangga. Nyatakan formula untuk mengira kuasa dan kirakan kuasa pelajar tersebut.)
(Pelajar itu mengambil masa 20 saat untuk menaiki tangga. Nyatakan formula untuk mengira kuasa dan kirakan kuasa pelajar tersebut.)
[3
marks]
6. Figure 6.1 shows a type of lever.
(Rajah 6.1 menunjukkan sejenis tuas.)
(Rajah 6.1 menunjukkan sejenis tuas.)
(a) Label the following words on
Figure 6.1.
( Labelkan perkataan-perkataan berikut pada Rajah 6.1 )
( Labelkan perkataan-perkataan berikut pada Rajah 6.1 )
Effort
|
Load
|
Fulcrum
|
[3
marks]
(b)(i)
State the class of the lever shown in Figure 6.1.
(Nyatakan kelas tuas pada Rajah 6.1 )
(Nyatakan kelas tuas pada Rajah 6.1 )
__________________________________________________________[1 mark]
(ii) Give one reason for your answer in (b)(i).
(Berikan satu sebab bagi jawapan (b) ( i )
___________________________________________________________[1 mark]
(Berikan satu sebab bagi jawapan (b) ( i )
___________________________________________________________[1 mark]
(b)
Figure
6.2 shows Daniel and Amy on a see-saw.
(Rajah 6.2 menunjukkan Daniel
dan Amy di atas jongkang-jongkit)
(i)
If
the see-saw is in equilibrium, who has a bigger mass ?
(Jika jongkang –jongkit
dalam keseimbangan,siapakah yang mempunyai
jisim yang lebih besar ? )
______________________________________________________________[1 mark]
(ii) Explain your answer in (c)(i).
(Terangkan jawapan anda dalam ( c )( i ))
(Terangkan jawapan anda dalam ( c )( i ))
__________________________________________________________[1 mark]
(d) Based on the data given,
calculate Amy’s weight. (Berdasarkan data diberikan,kira berat Amy )
Daniel’s
weight =
(Berat
Daniel)
|
400
N
|
X =
|
1.5
m
|
Y =
|
2.0
m
|
[2 marks]
7.
Figure
7 shows a 3-pin plug. (Rajah 7 menunjukkan palam 3-pin )
(a)
On
figure 7, label P, Q and R using the following words. (Labelkan Rajah 7 dengan
perkataan berikut:)
Neutral wire/ Dawai neutral
|
Earth wire / Dawai bumi
|
Live wire / Dawai hidup
|
[3 marks]
(b)
What
is the function of X ? ( Apakah fungsi X
? )
________________________________________________________________
________________________________________________________________ [1 mark]
(c) Give one advantage of a 3-pin plug. (Berikan
satu kebaikan palam 3-pin )
________________________________________________________________
________________________________________________________________ [1 mark]
(d)
State
the formula and calculate the current flow in an electric kettle labelled 1 500 W and 240 V.
(Nyatakan formula dan kirakan arus yang
mengalir dalam cerek elektrik yang
berlabel 1 500 W dan 240 V )
berlabel 1 500 W dan 240 V )
[3
marks]
(e) Which of the following is a
suitable fuse for the electric kettle in 7(d)?
Circle the correct answer.
(Berikut yang manakah nilai fius yang
sesuai untuk cerek elektrik dalam 7 (d)?.Bulatkan jawapan yang sesuai)
5 A
|
10 A
|
13 A
|
[1 mark]
JAWAPAN
ANSWERS
(USING NUMBERS)
(b) 5.3 cm
(c) Thread and ruler
(d) 12.6 cm
(e) To get a more accurate reading
2. (a) (i) Internal calipers
(ii) External calipers
(b) 1.8 cm
(c) 2.0 cm
(d) 2.0 cm – 1.8 cm
2
= 0.1
cm
3.
(c) 46 cm3
(d) (i) water displacement method
(ii) Volume of stone = 63 –
46 cm3
= 17 cm3
- (a) Density of X = 35 g
10 cm3
=
3.5 g/ cm3
(b) (i)
(ii) Object X is denser than liquid Y
// Liquid Y is less dense than object X.
(c)
|
|
|
5. (a) (i) Frictional force
(ii) Gravitational force
(b) Work done
= (45
X 10) N X 5 m
= 2 250 J
(c) Power = Work done
Time
= 2 250 J
20 s
= 1 12.5 W
(6) (a)
(b) (i) First class lever
(ii) The fulcrum is between effort and
load // The fulcrum is in the centre
(c) (i) Daniel
(ii) X is
shorter than Y // Y is longer than X//Daniel sits closer to the fulcrum
(d) 400 N X 1.5 m = X X 2.0 m
X = 400 N X 1.5 m
2.0 m
X
= 300 N
- (a) P: Live wire
Q: Neutral wire
R: Earth wire
(b) Breaks the
circuit when there is excess current flowing through it
(c) Prevents
the electrical appliance from being damaged by excess current // Sends the
leaked current (from the body of the electrical appliance) to the Earth
(d) Current
flow = Power
Voltage
= 1 500 W
240 V
= 6.25 A
(e)
5 A
|
10 A
|
13 A
|